Ubi societas, ibi ius.

Stowarzyszenie RPT23

Fot. Pixabay

W związku z wyrokiem WSA w Łodzi z dnia 16 października 2024 roku, który nie pozostawił suchej nitki na działaniach władz miasta Piotrkow Trybunalskiego w odniesieniu do procedowania oddolnych inicjatyw społecznych wyrażonych poprzez obywatelski projekt uchwały oraz dotychczasowego braku reakcji ze strony władz wojewódzkich w świetle uchwały Nr LX/759/18 Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego z dnia 26 września 2018 roku, postanowiliśmy wystosować pismo skierowane do Pani Doroty Ryl, pełniącej funkcję Wojewody Łódzkiego, które prezentujemy poniżej.

„W nawiązaniu do Pani pisma z dnia 15 lutego 2024r znak PNIK-I.4131.108.2024, uprzejmie informuję iż 15 listopada 2024r został nam doręczony odpis wyroku Sygn. Akt III SA/Łd 283/24 z dnia 30 października 2024roku. Wyrok dotyczy sprawy ze skargi Rzecznika Praw Obywatelskich na czynność Przewodniczącego Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego z dnia 22 grudnia 2023r w przedmiocie zwrotu dokumentów dotyczących inicjatywy uchwałodawczej w sprawie podjęcia uchwały o zmianie uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na terenie miasta Piotrkowa Trybunalskiego, określenia stawek i sposobu ich pobierania. Po rozpoznaniu na rozprawie 16 października 2024r Sąd stwierdził bezskuteczność zaskarżonej decyzji. Co prawda sprawa dotyczyła samej czynności Przewodniczącego Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego jednak w uzasadnieniu do niniejszego wyroku Sąd wskazuje na to, iż sama Uchwała Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego z 26 września 2018 roku, nr LX/759/18 w sprawie wykonywania inicjatywy uchwałodawczej przez mieszkańców Miasta Piotrkowa Trybunalskiego (Dz.Urz.Woj. Łódzkiego z 2018roku, poz. 5139) daje poważne pole do interpretacji naruszających i ograniczających prawo obywateli do wnoszenia projektów uchwał pod obrady Rady Miasta w Piotrkowie Trybunalskim. Będąca w obrocie prawnym uchwała LX/759/18 powoduje że to Przewodniczący, a nie Rada Miasta ma decydującą rolę co do inicjatyw uchwałodawczych mieszkańców. Wskazać należy ponadto iż wymogi zawarte w paragrafie 34 i 35 Statutu do których odnosi się Uchwała LX/759/18 nie mogą być traktowane jako wymogi formalne dla projektów zgłaszanych przez grupę mieszkańców. Zgodnie z art. 41 ust. 3 u.s.g. ocena merytoryczna i prawna winna odbywać się w czasie obrad Rady gminy. W związku z powyższym wnoszę o ponowną analizę Uchwały Nr LX/759/18 Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego z dnia 26 września 2018r w światle stwierdzenia w poprzednim piśmie cyt: „ …nie stwierdzono, aby Rada MIasta Piotrkowa Trybunalskiego podejmując przedmiotową uchwałę naruszyła prawo w sposób istotny.” Brak reakcji ze strony organów nadzoru znacząco ogranicza prawo mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego do aktywnego udziału w rozwiązywaniu problemów Miasta i wnoszenia projektów uchwał. Uprzejmie proszę o informację o podjętych działaniach.

Z poważaniem

Mariusz Maciołek

Agnieszka Chojnacka

Do wiadomości: 1/ Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi 2/ Najwyższa Izba Kontroli 3/ Rzecznik Praw Obywatelskich 4/ Związek Miast Polskich 5/ Helsińska Fundacja Praw Człowieka 6/Fundacja Instytut na rzecz Państwa Prawa 7/Amnesty International Polska 8/Związek Miast Polskich (ZMP) 9/Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej (FRDL) 10/Instytut Spraw Publicznych (ISP) 11/Fundacja Instytut na rzecz Państwa Prawa.”

Po otrzymaniu odpowiedzi zamieścimy ją również niezwłocznie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *